Penzgyik - Gyakran ismételt kérdések a pénzről

Mindig kerdezek. Sokszor tudom a valaszt, sokszor csak szeretnem. Ha tobb kommentelom van, surubben irok. De tenyleg! Majd csak figyeld meg :) Kozvetlenul elerhetsz a penzgyik (kukac) yahoo.com -on.

Friss topikok

Linkblog

Címkék

Nem titok, de te vagy a felelos!

Amit itt irok, azt atveheti barmelyik honlap, nem titok. Kerem, hogy azert egy linket az eredetire kuldjon vissza. Engem ugyanis az olvasok motivalnak. Amit itt irok, a sajat szemelyes velemenyem egy-egy gyakran, esetleg ritkan hallott kerdesrol. Nem befektetesi, nem eletviteli tanacsadas. Mindenki azt kezd a maga eletevel amit akar, ha jo, az azert van, mert o ugy csinalta, ha nem, ne fogja ram, mert azt is o csinalta.

Mi az a passziv befektetes?

2009.10.08. 20:15 Penzgyik

Remelem most mar mindenki egy kicsit osszeszedte magat es ujult erovel igyekszik tulelni azt a bizonyos valsagot. Sok elemzo azt mondja, hogy most lesz a masodik melypont vagy visszaeses, sokan azt javasoljak most erdemes meg mindig venni hol ezt, hol azt. En azt mondom, egyiknek fogalma sincs, mi lesz holnap. Ugyhogy inkabb tanulj a valsagbol, ne tippelgess.

Talan az alabbi adat meggyoz: egy kutatas szerint 1984 es 2004 kozott az atlagos amerikai reszvenypiaci befekteto 3.7%-os eves hozamot ert el. Ezen ido alatt az amerikai reszvenyindex 13.2%-ot hozott evente atlagosan. Inflacioval korrigalva ez 100$ befektetese eseten az atlag szamara 13$ osszhozamot jelentett az idoszak vegi erteken, mig aki csak "bent felejtette" a penzet 20 evig, annak 491$ hozamot jelentett: 43-szor tobbet.

Mi az oka?

Barmennyire is szeretnenk, nem vagyunk okasabbak a tobbieknel. Nem valoszinu, hogy nagyobb tozsdei hozamot erunk el, mint a szomszedunk meg ha minden nap figyeljuk a Bux-ot, akkor sem. Ezert inkabb megeri, es fo cel kell hogy legyen a befektetesi koltsegeink csokkentese. Mit jelent ez? Kevesebbszer adni-venni. Miert? Mert ahanyszor nyeresegesen adunk el valamit, 20% adot kell utana fizetni + jutalekot a brokernek es/vagy a banknak. 

Ha mar tul vagy azon a szakaszon, hogy minden honapban felre teszel, es van valamennyi befektetni valo penzed, mindenki rad szall: a biztositasi ugynokok unit-linked biztositasokkal tamadnak, a bankosok javasoljak, hogy vedd ki az egyik alabol es tedd a masikba, a brokered hiv a tuti tippel, hogy most kell OTP-t adni es MOL-t venni. Hat persze, mindegyik akkor kap jutalekot, ha tranzakciot vegzel, vagyis ujra befekteted a mar befektetett penzed. Es vajon mibol kapja a jutlekat? Hat a Te penzedbol.

Nem azt mondom, hogy nem kell a befekteteseket atcsoportositani, de csak ovatosan! Ritkan kell atcsoportositani, es jobban kell figyelni a koltsegekre. Neki kell indulni, es keresni olyan szolgaltatot, amely az alabbiak kiszamolasa utan a legalacsonyabb koltsegeket kinalja:

1. Minimalisat, vagy egyaltalan nem szamit fel azert dijat, hogy a hosszu tavu befekteteseid kezelje. Ha egy banknal minden evben 0.2%-a a tokednek az ertekpapirszamla vezetesre megy, az hatalmas osszeg es potencialis kamatos kamat veszteseg 10-20 ev alatt! Van olyan broker es bank, akinel ez 0%!

2. Keresd meg azt, aki leheto legolcsobban kinalja egy adott befektetes megvasarlasat. Minel olcsobban veszel meg pl. egy befektetesi alapot, annal tobb penzed marad befektetni. Ugyanazt az alapot mas-mas bank azonban mas-mas veteli es eladasi jutalekkal arulja. Erdemes korulnezni, es 10-20 evre az elozo ponttal egyutt kiszamolni, mikor jarsz jobban.

3. Reszveny befektetesi alapok helyett erdemes indexkoveto ETF-eken elgondolkodni. A befektetesi alapok evente rengetegszer adnak-vesznek, es nem muljak felul a benchmarkjukat (Benchmark=a viszonyitasi alap, amit legalabb el szeretnenek erni). Az ETF-ek legalabb a koltsegeket minimalizaljak, es a benchmarkot hozzak. Tulajdonkepp az indexkoveto ETF-ek a passziv befektetes csucsa: mindig automatikusan ad-vesz, de csak azert, hogy lekovesse az indexet, nem azert, mert egy befekteto jos ugy erzi, hogy most majd a Richter lesz a tuti a kovetkezo fel evben. Pl a BUX ETF pontosan annyit fog emelkedi, mint a BUX. Csokken a kezelesi es a broker koltsege az alapnak, tehat no a nalad marado penz!

Az a helyzet, hogy ETF-imadova kezdek valni, de meg keresem, hol tudom ezt a legkedvezmenyesebben hosszu tavon megvalositani. Ha megtalaltad a modjat, kerlek szolj (e-mail vagy meg inkabb komment), mert meg keresem!

12 komment

Címkék: koncepcio befektetes broker nyesz huvelykujj reszveny

A bejegyzés trackback címe:

https://penzgyik.blog.hu/api/trackback/id/tr871437262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mzsombi 2009.10.11. 00:25:19

Ideális kombináció lehetne egy ilyen ETF-et tartani pl a NYESZ-számlán, kombinálva valamilyen állampapír alappal, az életkornak és a kockázatvállalási kedvnek megfelelően. Jól le lehetne nyomni a tranzakciós költségeket, hisz végülis csak kétféle terméket vásárolsz.

Most kezdtem beleásni magam az előtakarékossági számlák és a nyugdíj és egészségpénztárak rejtelmeibe, de egyelőre túl sok az ajánlat. Tudnál adni egy sorvezetőt, hogy te pl melyik esetben melyik bankot/szolgáltatót/biztosítót választottad, most hová teszed a pénzed? Köszi! :)

zzzsuzsa 2009.10.11. 20:51:29

Sziasztok, én csak egy laikus vagyok, de érdekelne a véleményetek, véleményed egy olyan nyersanyag portfólióba tett eurós életbiztosításról, ami 25 éves, hitellel van egybekötve. Szerintetek megéri ezt így csinálni, mert azt gondolom, azon kívül, hogy a pénzügyi tanácsadó jó sokat keres rajta, nekem végül is majdnem mindegy, hová fizetem a törlesztő részleteket. Mert, ha meghalok, a családom csak annyi pénzt fog látni, amennyit addig befizettem ( remélem ilyen nem történik ) a biztosításba. Nagy a gyanúm, hogy ez is egy ilyen " szüreteljünk jó sok jutalékot a klienstől " akció!!

zzzsuzsa 2009.10.11. 20:54:05

És még egy! Szerinted van arra valami remény, hogy itthon 3-4 éven belül behozzák az Euro-t? Mert azt hiszem, ha ez nem történik meg, ez az ország , mármint a lakosság totál tönkremegy!

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.10.13. 21:04:21

@mzsombi: Ha jol tudom talan van lehetoseg Nyesz-en ETF-eket venni, de en egyelore nem tettem meg. Regen volt egy nyesz tablazat az extra.hu-n, amikor meg en kerestem magamnak nyesz szamlat. Az eltunt, de nekem lementve megvan, aszerint a Xetra-n lehet kereskedni tobb Nyesz szamlaval is, pl. Buda-Cash, OTP, MKB, CIB. Szerintem ra kell kerdezni a szolgaltatoknal. Ha erdekel irj egy direkt e-mailt es elkuldom a lementett tablazatot.

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.10.13. 21:05:06

@mzsombi: Ja, es mindig a pszaf-ot hasznalom, mint kiindulopont az ilyen osszehasonlitasoknal.

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.10.13. 21:35:52

@zzzsuzsa: Szia Zsuzsa. Szerintem aki penzugyi tanacsadonak hivja magat, az nem mindig az. Kerdezd meg, hogy regisztralva van-e pl. a pszaf-nal, es mi a szama. Ha ez megvan, akkor legalabb egy kicsit biztosabb a helyzet. (Irtam errol korabban)

De egyet vegyel figyelembe: ha ingyen adja neked a "penzugyi tanacsokat", akkor vajon mibol el? Termeszetesen a jutalekbol, a veled kotott szerzodes jutalekabol. Ha pedig igy van, akkor eros a motivacioja arra, hogy olyan szerzodest kosson veled, amin nagyobb a jutaleka. Es ez nem feltetlenul olyan szerzodes, ami neked tobb hasznot hoz.

Kerdeseidre valaszolva: En az altalad hitellel egybekotott kombinaciot (ha az, amire gondolok) nem kotnek soha. Kar keverni a kettot, es igazad van, ezen duplan kaszal jutalekot rajtad a hitel- es biztositasi brokered, de te nem biztos jol jarsz vele (persze lehet, ha ertesz hozza es szerencsed is van, de kicsi az esely).

Kerdes 2:Nyersanyag-alapba nem tennem 25 evre a penzem, mivel azok ugyan emelkedhetnek azon gondolatmenet alapjan hogy egyre nagyobb szukseg van nyersanyagokra es egyre kevesebbet banyasznak, de en inkabb ugy latom, hogy nagyon nagy kilengeseik vannak, es nincs jovedelem-termelo kepesseguk, mint pl. a reszvenyeknek. Ezert ha mar nyersanyag lenne a tuti nekem, akkor nyersanyag-kitermelo cegek reszvenyeit tartalmazo befektetesi alapot vagy ETF-et vennek inkabb.

Kerdes 3:Euro: ez nem tolunk fugg, es szerintem ezt is csak nagyon kevesen tudjak, mi lesz.
Persze lehet biztonsagi okokbol mas devizaban is tartani, ha arra szamitasz, hogy a ft gyengulni fog. De ha fogalmad sincs, ahogy nekem sem, es Ft-ban kapod es abban is koltod el a fizetesed, a legjobb, ha Ft-ban takaresoskodsz, hiszen minek buknad el az atvaltasi koltseget?
Csak hogy meg cifrabb legyen: mivel nyersanyag-alapokban van a penzed, ezert valoszinuleg dollarban vagy euroban van befektetve a vilag tozsdein, csak neked mindig "visszavaltjak" Ft-ra amikor veszed vagy eladod az alapot.
Sok nemzet jol megvan egyebkent Euro nelkul is, lasd a svajciak vagy a britek, szerintem a lakossag inkabb azert megy tonkre, mert olyan hiteleket vallat fel, aminek nem ismertek a kockazatait, es amit ma nem tud fizetni. En pl. lehet, hogy nem is veszek soha lakast, inkab berlek. Olvasd el a korabbi cikkeimet errol.

Kerlek olvasd el az oldal-dobozt: nem vagyok tanacsado, ezert nem is vallhatok felelosseget azert amit irok, inkabb csak a magan.velemenyemnek tekintsd es tedd azt, ami szerinted, es egy kockas lapon kiszamolt szamitasaid szerint a legjobb neked. De hatha mas is ir velemenyt a helyzetedrol, es akkor tobb szempontot is latsz majd.

Meg valami: beleolvastam a blogodba: sok boldogsagot kivanok Neked a kisfiadhoz. Mert fontos a penz, es ciki, ha egy biztositasi ugynok lehuz, de a fiaddal toltott ido sokkal tobbet er, mint ezen bosszankodni, es ha nem tortent volna ez veled, akkor talan nem kezdtel volna el tudatosan tanulni a penzrol. ;)

bunyikzoltan 2009.11.02. 12:05:35

@mzsombi:
Tanácsot csak szakavatott, független, bizalmas tanácsadótól fogadj!
A részvényalapú ETF (indexkövető alap) a legnépszerűbb, de az ugyanazt a referenciaindexet követő eszközalapok is ugyanúgy viselkednek. Persze időnként kiszálllni is kell, hogy átugorjuk a hullámvölgyet, erre valók a garantált alapok. Ilyen portfóliókezelésre kell a szakavatott tanácsadó, hogy válság idején is nyerjünk (persze nem annyit mint Soros, mert ő az első a világon ebben).
Tájékozódj: www.befektetesi-tanacsado.com

mzsombi 2009.11.15. 18:03:50

Kár, hogy ennyire meghalt ez a blog, szívesen olvastam volna még posztokat a szerző tollából... :(

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.11.17. 16:08:54

@bunyikzoltan: egy kicsit mindig olyan furcsa erzesem van, amikor Brokernetes hatterrel "fuggetlen" tanacsadok linkelik be a honlapomra a sajatjukat... Nekem egy fuggetlen tanacsado kicsit masrol szol: valodi fuggetlensegrol, nem egy ceg, es annak partnereinek a termekei kozti valogatasrol. Azert meg kell, hogy mondjam, sokkal szimpatikusabb a honlapja, mint sok nyomulos al-tanacsadonak, ugy gondolom On tenyleg komolyan veszi a szakmat.

Szivesen vennem, ha tobbet is irna, hogy a garantalt alapok mellett mi az erv, mert szerintem nem jok: iszonyu dragak, es ha az ember tudja mi a celja a penzevel, hasonlo modon gazdalkodhat sokkal olcsobban, mint ezek az alapok.

On szerint hogyan lehet a hullamvolgyet elore latva "atugorni"? Mert szerintem a piaci idozites nem nagyon lehetseges - hiszen ha valaki elore latna, hogy mikor kell kiszallni egyes befektetesi alapokbol, akkor nem kellene abbol elnie, hogy tanacsokad ad masoknak.

@mzsombi: A blog szerzoja el es virul. Ahogy irtam korabban a 'Hol kapok olcso szallast' cimu bejegyzesben, epp megprobalok nem csucsszezonban nyaralni. Igerem, hamarosan irok megint ;) Hol kapok olcso szallast:
penzgyik.blog.hu/2009/02/12/hol_kapok_olcso_szallast

mzsombi 2009.12.13. 09:14:24

Hosszú ez a nyaralás, meg kell hagyni... :)

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.12.22. 19:11:18

Na, ma irtam volna, ha sikerult volna... sajnos valami fckeditor nem tolt be es igy az uj blogbejegyzeshez nem tudok a szovegdobozba irni. ha valaki ezen tud segiteni, megkoszonnem.
süti beállítások módosítása